فرش ماشینی 700 شانه کاشان فرش ماشینی 700 شانه کاشان .

فرش ماشینی 700 شانه کاشان

فرش شنل چیست ؟

                            فرش کاشان قالی کاشان فرش شنل کاشان
 
از جدیدترین محصولات فرش ماشینی فانتزی عرضه شده در بازار شنل می باشد که به همین دلیل ما در این مقاله توضیح خواهیم داد فرش شنل چیست و آیا فرش شنل خوبه یا خیر تا بهترین خرید را برای کفپوش خانه خود داشته باشید.
محصولات فرش شنل که نام دیگرش فرش بلژیکی است در سال های گذشته به بافت رسیده و دارای طراحی مدرن با رنگ‌بندی شاد برای دکور های مدرنیته و شاد می باشد که قادر است در زیباتر کردن دکور خانه شما تاثیر بسیار زیادی را قرار بدهد.
 در صورتی که بخواهید محصولات فرش شنل را در یک دسته بندی خاص قرار بدهیم باید بگوییم که شنل فرش در دسته محصولات فرش مدرن قرار داده می‌شود که کنار این محصولاتی همچون فرش شگی ، گلیم ،  فرش گرد ، گبه و… قرار داده شده است.
طرح های متنوع به کار رفته شده در فرش فانتزی شنل باعث شده است که شما با هر سلیقه ای که باشید از بین رنگ‌بندی های شاد عرضه شده برای محصولات فرش ماشینی شنل اقدام به خرید آن کنید.

فرش شنل چیست !

در پاسخ به پرسش اینکه فرش شنل چیست ؟ باید گفت محصولات فرش شنل از جمله کفپوش هایی می باشد که در دسته بندی فرش فانتزی و مدرن قرار داده شده است و دارای طراحی شیک و مدرن می باشد.

در صورتی که از طرح های اسلیمی و سنتی خسته شده اید و به دنبال فرشی با کیفیت با طراحی مدرنیته می باشید تا آن را در پذیرایی و یا روی راه پله های خانه پهن کنید ، از بهترین انتخاب ها برای شما فرش شنل است.

 

از مزیت های فرش شنل می توان به :

 وزن بسیار مناسب آن : اشاره داشت که جابجایی فرش را نیز آسان کرده است و با این فرش به راحتی شما می توانید اقدام به تغییر دادن دکوراسیون نمایید

قیمت بسیار مناسب فرش شنل : محصولات فرش شنل به صورت ارزان می باشد و قیمت فرش شنل در ابعاد مختلف آن حتی در سال 98 بسیار ارزان و مناسب است که می توانید آن را در لیست قیمت منتشر شده مشاهده کنید.

طرح و نقشه شنل متنوع است :  محصولت فرش شنل به صورت متنوع در طرح و رنگبندی های متنوع در ابعاد مختلف به بافت رسیده است و به همین دلیل شما با هر سلیقه ای باشید و یا حتی مشکل پسند نیز باشید می توانید فرش شنل فانتزی فروشگاه زر فرش را خریداری کنید.

 

کیفیت فرش شنل چیست !

محصولات فرش شنل از جنس ویکسوز به تولید رسیده اند و برای پشت فرش نیز از لاتکس استفاده شده است که این موضوع نیز باعث چسبیده شدن فرش به زمین سرامیکی خواهد شد و از لیز خوردن فرش روی سرامیک جلوگیری میشود.

در خیلی از فرش ها از لاتکس استفاده نمی‌شود و علت اینکه در محصولات فرش شنل از لاتکس استفاده شده است ، وزن بسیار سبک و مناسب این فرش می باشد که باعث لیز خوردن کفپوش بر روز زمین سرامیکی می‌شود.

لاتکس افتاده شده در فرش شنل باعث افزایش طول عمر محصولات فرش شنل شدن و ماندگاری بسیار بالایی را فرش فانتزی شنل برای دکور خانه می تواند داشته باشد.

در صورتی که می‌خواهید شست و شوی فرش شنل را انجام دهید باید به این موضوع توجه داشته باشید که ظرافت این فرش بسیار بالا می باشد و در صورتی که در این کار تخصصی ندارید برای شست و شوی فرش شنل فانتزی می توانید قالی را به مراکز شست و شوی فرش شنل بسپارید.

 

ویژگی فرش شنل چیست !

محصولات فرش شنل بسیار لطیف می باشد و به صورت ضد لک نیز می باشد که به همین دلیل در صورتی که لک شدن فرش مورد اذیت شما بوده است خریداری فرش شنل ضد لک انتخابی بسیار عاقلانه خواهد بود.

در ادامه ویژگی های فرش فانتزی شنل باید گفت که این فرش بدون پرز بوده و به علت استفاده از لاتکس در ساختار فرش بسیار مقاوم نیز می باشد.

فرش شنل به صورت ضد چروک بوده و بسیار نرم می باشد که با کشیدن دستتان بر روی فرش این لطافت را می توانید از فرش جذب کنید.

 طرح های گل برجسته این فرش فانتزی بسیار زیبا و دلربا می باشد ، به صورتی که با پهن کردن آن در دکور خانه می توانید نظر هر سخت پسندی را به خود جلب کند.

خرید فرش شنل

برای خرید اینترنتی فرش شنل فروشگاه قالی کاشان را به شما پیشنهاد می کنیم . این فروشگاه اینترنتی انواعی از زیبا ترین و جدید ترین فرش های فانتزی ماشینی را به نمایش گذاشته است . فرش های این مجموعه بالا ترین کیفیت ممکن را داشته و در عین حال قیمتی ارزان نیز دارد . در فروشگاه قالی کاشان انواع فرش 700 شانه 1000 شانه ، 1200 شانه ، 1500 شانه و 1600 شانه با ابعاد مختلفی مانند فرش 9 متری و فرش 4 متری قابل مشاهده است .

 


برچسب: فرش شنل ، فرش کاشان ، فرش ارزان ، فرش ماشینی باکیفیت ، قالی کاشان ،قیمت فرش،طرح فرش،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۱۶:۰۴ توسط:قالی کاشان موضوع: نظرات (0)

فرش طرح لایت چیست ؟

انواع طرح ها و نقشه های فرش های ماشینی را به سه دسته کلی طرح سنتی ، طرح کلاسیک و طرح مدرن تقسیم می کنند اما این تمام ماجرا نیست ودر دل هر دسته ده ها نوع فرش وجود دارد . طرح ها و نقشه هایی که هر کدام در بین سلیقه ایرانیان ، خانه ها و مکان های مختلف در هر نقشه از جهان جایگاه و جلوه خاصی دارند . در حال حاضر و در بازار امروز فرش و قالی تنوع محصولات به گونه ای است که خریداران بی شک طرح هایی را پسند کرده و به اصطلاح دست خالی از بازار بیرون نمی روند . طیف موجود میان طرح های سنتی تا مدرن سلیقه پیر و جوان را پوشش می دهد .


فرش های مدرن ، جدید ترین طرح هایی هستند که بر سطح فرش ها و قالیچه ها نقش می بندند . جای خالی این طرح ها به حدی حس می شد که به محض ورود در بین مشتریان به فرشی پرفروش با عرضه و تقاضای بالا بدل گشتند . فرش های ماشینی مدرن یا فانتزی ، انواع و اقسام مختلفی دارند از جمله فرش لایت که به روزترین طرح در زمینه طرح های فانتزی است . فرش رنگ روشن و یا لایت ، طرح هایی را شامل می شود که بر فرش با ویژگی های خاصی که فرش های ترک نام دارند نقش می بندد . فرش های ترک نوع خاصی از فرش های فانتزی هستند که ریشه در کشور ترکیه داشته و با همان ظاهر و زیبایی در کارخانه جات ایرانی و با کیفیت این محصولات به تولید می رسند . فرش های ترک به لحاظ ویژگی های بافتی و ظاهری که در صدر آن ها رنگ روشن زمینه و به کارگیری طیفی از ترکیب رنگ های روشن است ، باب خانه نوعروسان ، خانه هایی که به تازگی مورد استفاده قرار گرفته اند و دکور شیک پسندان خواهد بود .
فرش لایت طرح ترک می تواند به طرز عجیبی دکوراسیون را متحول نموده و زیبایی بی نظیری در فضا ایجاد کند . در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با فرش ترک آشنا شوید و این محصول بی نظیر را بر گزینه های خرید خود اضافه نمایید .


انواع مدل های فرش ترک


فرش های تولید شده در کشور ترکیه به لحاظ زیبایی و تنوع رنگ و طرح ، بسیار متنوع بوده و در طرح ها و نقش های زیادی تولید می شوند . شاید دلیل اصلی این موضوع این است که کشور ترکیه در مد و فشن حرف اول را می زند خصوصا در طراحی پارچه و بافته هایی نظیر فرش و قالی و قالیچه . فرش های ترک که در چند سال اخیر و تحریم محصولات ایرانی توجه بازارهای خارجی را به خود جلب کرده است ، توسط تولید کنندگان ایرانی هم قابل تولید می باشد . به عبارتی ایرانیان فناوری تولید فرش ترک را بدست آورده و تحت عنوان فرش لایت طرح ترک به تولید می رسانند .
در نقشه فرش های ترک از طرح های اصیل استفاده نمی شود ، با وجود آنکه فرش بافی در ترکیه از کشورهای ایران و ارمنستان الگو گرفته شده است اما طرح هایی مانند طرح اسلیمی در فرش های ترک به چشم نمی خورد . در عوض طرح های جدید و مدرن اصلی ترین نگاره ها در فرش ترک هستند . فرش ترک مدل ها و طرح هایی جدید و زیبایی دارد که به لحاظ تفاوت فاحش با طرح های سنتی و کلاسیک موجود بر روی فرش های ایرانی مخاطبان خاص خود را به سرعت پیدا کرده و به اصلی ترین و محبوب ترین کف پوش زیر پای اتاق کودکان و … تبدیل شده است . به فرش های ترک به خاطر رنگ های روشنی که دارد فرش لایت نیز گرفته می شود . البته ناگفته نماند تولید فرش لایت طرح ترک در نگاره های اصیل هم امکان پذیر است اما در کل و در حالت عمومی فرش ترک با نگاره های فانتزی غالب خواهد بود .


ویژگی فرش طرح ترک


فرش های مدرن در شانه و تراکم بسیار بالا تولید نمی شوند و اغلب دارای شانه 700 هستند . یعنی در بافت خود تعداد 700 گره عرضی دارند در کل فرش های طرح مدرن و فانتزی به علت عدم استفاده از نگاره های ریز و پیچ در پیچ حتی اگر در شانه 700 یا 1000 هم تولید شوند زیبایی و جلوه خاصی داشته و عدم ظرافت و ریز باف نبودن در ان ها مشخص نیست . اما فرش لایت طرح ترک به علت داشتن طرحی متفاوت از سایر طرح های فانتزی و نیاز به ظرافت در شانه و تراکم بالا هم تولید می شوند . به همین خاطر فرش مدرن طرح ترک از نظر ظرافت به فرش های شبه دستبافت شبیه هستند . جالب است بدانید تراکم این محصولات تا 2100 گره هم می رسد .
دستگاه بافت فرش مدرن طرح ترک شونهر آلمان است که بافته هایی در 8 رنگ زمینه اصلی با فناروی بالا و تکنولوژی وز دنیا تولید می کند .
ابعاد این محصولات ، کاملا استاندارد بوده و در ابعاد 6 متر ، 9 متر و 12 متر این محصولات قابل خرید هستند و واقعی و در ابعاد متداول و استاندارد بافته و تولید می شوند.
عدم پرزدهی و عدم ایجاد آلرژی و حساسیت از مواردی است که به عنوان مزیت به فرش طرح ترک نسبت داده می شود . این محصولات با وجود آنکه در طیف رنگی شاد و روشن تولید می شوند اما ضدلک و ضد چروک بوده و در صورت ایجاد لکه و آلودگی آن را نمایان نخواهند کرد . عموما فرش مدرن طرح ترک در طرح های برجسته به چشم می خورند و این موضوع جذابیت فرش را بیشتر و بیشتر خواهد نمود .
ناگفته نماند که قیمت فرش ترک با قیمت فرش های ماشینی ایرانی تفاوتی جزئی داشته و فرش مدرن طرح ترک گران تر از فرش های دیگر هستند که می تواند این اختلاف قیمت را از طریق خرید های دیجیتال مارکتینگ ، مراحعه به نمایشگاه ها و خرید در دوره های آفف و تخفیف مرتفع نمود .
ویژگی بارز فرش ترک که خصلت شیک بودن به آنها بخشیده است ، داشتن طرح و رنگ ساده است . عبارت شیک بودن در عین سادگی به معنای واقعی کلمه در فرش مدرن طرح ترک به چشم می خورد .
چرا فرش ماشینی ترک بخریم
خرید فرش طرح ترک غالبا توسط آن دسته از افرادی انجام می شود که علاقمند به داشتن دکوری زیبا و روشن هستند . اگر خانه شما کوچک است و یا اگر از نور کافی برخوردار نیست ، اگر از وسایل لوکس و فانتزی و اشرافی در فضای خانه استفاده کرده و قصد دارید فرش ماشینی تکمیل کننده این فضا باشد ، اگر در خانه نیازمند آرامش و صمیمیت هستید خرید فرش مدرن طرح ترک را از دست ندهید و آگاه باشید که فرش طرح ترک عضو آخر پازل دکوراسیون منزل شماست .
اما هنگام خرید باید از برند و فروشگاه معتبر خرید نمایید . تکنولوژی تولید فرش ماشینی ترک ، تقریبا نوپا بوده و هنوز آنطور که باید و شاید همه تولید کنندگان در آن متخصص نشده اند و تعداد کمی از برند های نامی توان تولید فرش طرح ترک در کیفیت بالا ، مرغوبیت بی نظیر و زیبایی چشم گیر را دارند . همانطور که می دانیم خرید از فروشگاه های اینترنتی یا دیجیتال مارکتینک مقرون به صرفه ترین و بهترین روش خرید است . پس خرید فرش مدرن طرح ترک به روش اینترنتی در اولویت خواهد بود چراکه در این روش نیازی به رفتن به فروشگاه و صرف هزینه گزاف برای خرید محصول نداریم و از همه مهم تر با خرید مستقیم از تولید کننده از اصالت محصول مطمئن خواهیم بود .


برچسب: فرش کاشان، قالی کاشان، فرش ماشینی، فرش ماشینی کاشان، فرش ترک، فرش طرح لایت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۵۷:۰۵ توسط:قالی کاشان موضوع: نظرات (0)

فرش 1600 شانه، حقیقت یا دروغ

این روزها در برخی تبلیغات محیطی با عنوان هایی مانند ” تولید نخستین فرش 1600 شانه جهان ” مواجه می شویم که توجه مخاطبان و مشتریان فرش ماشینی را به خود جلب نموده است. در پی سوالاتی که برخی از عزیزان در این خصوص داشتند و شبهه هایی که در ذهنشان ایجاد شده بود در رابطه امکان تولید فرش 1600 شانه تراکم 4800 و تفاوت آن با فرش 1500 شانه تراکم 4500، تصمیم گرفتیم که خبر تولید فرش 1600 شانه را مورد بررسی دقیق تر قرار داده و درستی و نادرستی آن را برای شما بزرگواران شفاف سازی کنیم. لطفا زود قضاوت نکنید و این متن را تا انتها مطالعه نمایید!

تحلیل خبری و اطلاعاتی فرش 1600 شانه
در مرحله نخست این شبهه وجود دارد که هر محصول جدیدی یک شرکت تولیدکننده دارد، به ویژه محصولات خاص همچون دستگاه های نساجی و به طور خاص تر دستگاه های بافت و تولید فرش ماشینی – تولید کننده های شاخص و شناخته شده ای دارند که برای تمامی فعالان این صنعت شناخته شده اند. بنابراین اگر دستگاه 1600 شانه تولید خود را آغاز کرده باشد،  مطمئنا از طریق وبسایت رسمی شرکت تولیدکننده آن منتشر می شود.

شرکت های تولیدکننده دستگاه های بافت فرش ماشینی در حال حاضر منحصر شده اند به دو شرکت وندویل و شرکت شونهر. این دو شرکت مشهور و معتبر تولیدکنده دستگاه های فرشبافی در تا زمان نگارش این مقاله (آبانماه 1398 شمسی) هیچگونه خبری را در خصوص تولید، عرضه و یا حتی تصمیم گیری در این رابطه را در وبسایت های رسمی خود منتشر نکرده اند.

بررسی امکان فنی تولید فرش 1600 شانه
نکته بعدی که باید به آن توجه کرد، همانگونه که در مقاله مربوط به ” شانه فرش ” و ” تراکم فرش “ به طور کامل توضیح دادیم، تراکم فرش (که منظور همان تراکم طولی فرش است)، به راحتی قابل تغییر و کم و زیاد کردن است. اما در مورد شانه فرش ماجرا بسیار متفاوت است. در حقیقت، تغییر در شانه فرش نه تنها در بعضی موارد غیرممکن است، بلکه در مواردی هم که امکان افزایش شانه وجود دارد، با چالشهایی رو برو است که این کار را فقط با انجام تغییرات فنی و طراحی مجدد دستگاه ممکن می سازد.

البته بدیهی است که منظور ما از افزایش شانه فرش، آن گونه ای است که بر روی یک دستگاه بافندگی اعمال می شود تا آن را به سطح بالاتر ارتقاع دهد. مثلا تبدیل و ارتقاء دستگاه تولید فرش 700 شانه به 1000 شانه و یا ارتقاء دستگاه تولید فرش 1000 شانه به فرش 1200 شانه و یا ارتقاء دستگاه فرش 1500 شانه به شانه ای بالاتر. و روشن است که ساخت و تولید دستگاههای بافت فرش با شانه بالاتر ممکن است و مورد بحث ما در اینجا نیست.

افزایش شانه فرش دارای چه چالش هایی است؟
یکی از چالش های افزایش شانه یک دستگاه بافندگی تغییراتی است که باید در ساختار و قطعات و دیگر موارد فنی صورت گیرد. بنابر این اگر شرکتی بخواهد با انجام تغییراتی در دستگاه آن را به شانه بالاتر تبدیل نماید، باید خود را آماده محدودیتهایی در تولید و راندمان فرش و همچنین انجام تغییرات در طراحی دستگاه نماید. این موارد مسلما مستلزم صرف هزینه زیاد است. علاوه بر این مدت زمانی که برای این تغییر نیاز است معمولا مدت طولانی است که در این مدت چرخ تولید شرکت از کار می افتد و این نیز یکی دیگر از زیان های انجام این تغییر است.

بعلاوه وقتی دستگاه بافت فرش ماشینی که معمولا عرض آن 3 متر است به شانه بالاتر ارتقاء می یابد، ناچار باید افزایش شانه و تراکم عرضی را به شکلی جبران نماید. این امر سبب می شود که دستگاه تبدیل شده که قبلا می توانست هر فرشی را تا عرض 3 متر ببافد پس از این تغییر نهایتا می تواند تا عرض 2.5 متر بافت نماید. به عبارت دیگر دیگر امکان فرش 12 متری (3*4) با چنین دستگاهی وجود نخواهد داشت و نهایتا این دستگاه می تواند فرش 9 متری (2.5*3.5 متری) تولید کند.

مسلما این یک محدودیت بسیار مهم برای یک دستگاه تولید فرش ماشینی است که باعث می شود فقط شرکت هایی تن به این کار دهند که بیش از یک دستگاه بافندگی در یک گروه دارند و یا عرض دستگاه های بافندگی فرش آنها بیش از 3متر باشد. با تمام این اوصاف و با در نظر گرفتن هزینه هایی که افزایش شانه فرش ماشینی دارد، باز برخی از شرکتها با جمع بندی مجموع سود و زیانی که در بلند مدت حاصل می کنند اقدام به انجام این کار کرده و می کنند.

آیا فرش 1600 شانه تولید شده است؟
بنابراین با توجه به نکاتی و چالشهایی که در بالا ذکر شد اگر شرکتی بتواند بر تمامی چالشهای پیش روی خود غلبه کند، مسلما امکان تولید و بافت فرش 1600 شانه امری در دسترس و ممکن خواهد بود. بنابر این اگر شرکتی بخواهد فرش 1600 شانه تولید و این کار را با ارتقا دستگاه پایین تر انجام دهد و با محدودیت عرض دستگاه نیز مواجه نشود کافی است که اولا، یک دستگاه فرش 1200 شانه با عرض 4 متر داشته باشد. ثانیا هزینه های طراحی مجدد و انجام تغییرات در بافت و غیره تقبل کند.

به عبارت ساده تر دستگاه تولید فرش 1200 شانه با عرض 4 متر امکان تبدیل شده به دستگاه 1600 شانه با عرض 3 متر را دارد. خیلی ساده و خودمانی اگر بخواهیم با یک مثال (ن نه چندان دقیق) بیان کنیم به این شکل می شود که وقتی شما تراکم 1200 را که در 4متری وجود دارد، فشرده کنید می توانید تراکم 1600 را در 3 متر داته باشید!

با توجه به شواهد و قراین موجود و مطالبی که در بالا ذکر شد باید بگوییم که در حال حاضر (تا زمان نگارش این مطلب – پاییز 1398 شمسی ) اگرچه دو شرکت بزرگ و شناخته دستگاههای تولید فرش ماشینی، تا کنون دستگاه های ویژه تولید فرش ماشینی با شانه بالاتر از 1500 تولید نکرده اند و به همین دلیل در سایت آنها نیز مطلبی در این خصوص درج نشده است اما امکان تولید فرش 1600 شانه با تراکم 4800 وجود دارد و شرکت فرش خاطره کویر کاشان ، نخستین شرکتی است که اقدام به تولید فرش 1600 شانه نموده است.

چگونه ادعای فروشندگان را ارزیابی کنم؟
شما می توانید درستی و نادرستی مطالبی را که در تبلیغات به چشم می خورد، با روش هایی که ما در همین وبسایت در رابطه با آموزش کامل فرش ماشینی، در اختیار شما قرار می دهیم بسنجید. و قیمت فرش 1500 شانه ، 1600 شانه 1200 شانه و … را درست ارزیابی کنید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.


برچسب: فرش گل برجسته ، فرش خاص ، فرش جدید ، فرش زیبا ، فرش ماشینی ، فرش کاشان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۵۸:۵۹ توسط:قالی کاشان موضوع: نظرات (0)

مزایا و معایب فرش پلی استر کاشان

فرش های ماشینی موجود در بازار فرش ماشینی ، جنس های متنوعی دارند که هر کدام از آن ها دارای مزایا و معایبی هستند . با داشتن شناخت کافی در مورد جنس نخ و الیاف به کار رفته در فر ش ها می توانید مناسب ترین فرش را برای محیط منزل خود انتخاب کنید. نکاتی در مورد خرید فرش ماشینی باید در نظر داشته باشد که در خرید فرش مناسب شما کمک فراوانی می کند . در این مقاله می خواهیم در مورد فرش پلی استر مطالبی را با شما در میان بگذاریم.

مزایای خرید فرش ماشینی پلی استر کاشان :

شاید مهمترین مزیت خرید فرش های ماشینی پلی استر این (خصوصا برای طبیعت دوستان) این موضوع است که پلی استر پر کاربردترین و مهمترین الیاف در بین تمام الیاف طبیعی و مصنوعی دنیاست. تا جایی که بیش از 50% تولید الیاف در دنیا را به خود اختصاص داده است. در برخی از منابع پلی استر را با نام اختصاصی PES نیز نمایش می دهند. از الیاف پلی استر در صنایع بسیار متنوعی (از پوشاک و فرش گرفته تا خودرو و…) استفاده می شود.

البته این نوع فرش ها یک مزیت ویژه دیگر نیز دارند که باعث می شود خانواده هایی که فرزند کوچک دارند در هنگام خرید فرش ماشینی این نوع فرش را مورد توجه داشته باشند و آن مزیت ویژه این است که فرش های پلی استر، جزو فرش های بدون پرز و ضد حساسیت محسوب می شوند. به همین دلیل به ویژه برای اتاق کودک و یا برای افرادی که به پرز فرشهای اکریلیک حساسیت دارند استفاده از فرش های پلی استر پیشنهاد می شود.

این نوع نخ در بین سایر الیاف مورد استفاده در صنعت فرش ماشینی از چگالی متوسطی برخوردار است. چگالی پلی استر تقریبا برابر چگالی پشم طبیعی است. پلی استر از الیاف پنبه و ویسکوز سبک تر و از الیاف اکریلیک و پلی پروپیلن سنگین تر است.

از نظر استحکام، پلی استر جزو الیاف نسبتا محکم به شمار می رود. جذب رطوبت پلی استر به 1% هم نمی رسد و می توان گفت که تقریبا جذب آب این نوع نخ صفر است.

فرش های پلی استر از لحاظ مقاومت در برابر حرارت چندان ضعیف نیست، چون دمای ذوب الیاف پلی استر بین 250 تا 260 درجه است، البته این میزان مقاومت حرارتی برای اینکه فرش شما با قرار گرفتن کتری یا قابلمه داغ آسیب نبیند مناسب است، اما اگر اتوی داغ روی فرش قرار بگیرد فرش دچار سوختگی می شود.

الیاف پلی استر به خوبی در طبیعت تجزیه می شوند و هیچگونه آسیبی برای محیط زیست ایجاد نمی کنند.

جالب است بدانید که در صنعت فرش ماشینی جهان (بالاخص در کشورهای جهان اول) استفاده از نخ پلی استر (برخلاف نخ آکریلیک) در تمامی اجزای فرش به ویژه نخ خاب، امری متداول است.

اما فرش های پلی استر با تمام مزایایی که در بالا به آن اشاره شد معایبی هم دارند که در زیر به آن اشاره می کنیم:

معایب خرید فرش های پلی استر کاشان:

قبل از خرید فرش های ماشینی پلی استر کاشان لازم است بدانید که این جنس از فرش، عایق حرارتی چندان مناسبی نیستند و در برابر نور مستقیم خورشید نیز مقاومت کمی دارند اما از الیاف پلی پروپیلن مقاومترند.

عدم بازگشت پذیری فرش های پلی استر، یکی دیگر از خصوصیاتی است که قبل از خرید این جنس از فرش ماشینی باید به فکر کنید! زیرا بازگشت پذیری فرش های پلی استر (خصوصا اگر به علت فشار ناشی از اعمال بار و به مدت طولانی باشد) ضعیف است. پس اگر دکوراسیون منزل خود را به صورت مداوم عوض می کنید، نباید اجسام سنگین مانند مبل و میز را روی این نوع فرش قرار دهید.

این مساله را نیز در نظر بگیرید که فرش های پلی استر به مرور زمان و پس از چند سال پا خوری، نرمی و لطافت اولیه خود را از دست می دهد. البته گاهی برای کاهش ضعف بازگشت پذیری، میزان ارتفاع خاب این نوع فرش ها را کاهش می دهند تا ضعف برگشت پذیری پلی استر، کمتر خودنمایی کند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۵۴:۲۰ توسط:قالی کاشان موضوع: نظرات (0)

فرش ماشینی و صادرات آن از ایران

 

سالیان زیادی است که فرش های ایران به ویژه فرش ماشینی در جهان به دلیل زیبایی بی نظیر آن محبوبیت بالایی دارد.

صادرات فرش های ماشینی ، موکت و قالیچه، تابلو فرش، پادری و … را شامل میشود.

 

 صادرات چیست؟

ارسال کالاهای متنوع از یک کشور به کشور دیگر را صادرات می گویند.

ایران کشوری است که علاوه بر صادرات نفتی صادرات غیرنفتی مانند فرش های دستباف و ماشینی، صادرات محصولات گلاب و میوه‌جات و ‌.‌.‌ را به کشورهای دیگر انجام میدهد.

مراحل صادرات به عراق در زیر آمده است:

      پیدا کردن مشتریان برای صادرات فرش های ماشینی
      گرفتن مجوز لازم برای صادر کردن کالا؛ که مشکلی در انتقال و ارسال کالا ایجاد نشود
      قیمت کالا را مشخص کرده که در گمرک مشکل ایجاد نشود
      صادر کردن پیش فاکتور
      بسته‌بندی مناسب فرش های ماشینی
      کسب گواهی بازرسی
      فاکتور صادرات قبل از ارسال محصول، ارسال گردد
      پیمان ارزی بسته شود
      حتماً کالا بیمه شود
      کالا باید به گمرک مربوطه ارسال شود
      پس از ارسال به گمرک کشور و بازرسی های مربوطه کالا به مقصد نهایی ارسال می شود
لازم به ذکر است که نمایشگاه های فرش ماشینی در کشور های که صادرات انجام می‌شود بسیار رونق دارد و روز به روز بر تعداد این نمایشگاه ها افزوده می شود

نکاتی که درباره صادرات فرش ماشینی باید رعایت کنید:

1-    قیمت کالای ارسالی باید کمتر از قیمت بازار کشور ارسال شده باشد.

2-    تا زمانی که بازار فروش محصول خود را پیدا نکردید و نباید ارسال و صادراتی به کشور دیگر انجام دهید.

3-    بسته بندی ها باید استاندارد و تخصصی باشند

4-    سیستم حمل و نقل مناسب جهت صادرات استفاده کنید که محصول ارسالی اسیبی نبیند.

 

 

طرح های صادرات فرش ماشینی چیست؟

طرح های فرش ماشینی با فرهنگ ایرانی هماهنگ است و به خاطر همین موضوع تولیدات ایرانی با فرهنگ مردم آن مناطق مختلف عجین می باشد.

اما در خارج از کشور از فرش‌های ماشینی نهایتا یک سال استفاده می‌کنند.

بنابراین خرید فرش ارزان را در اولویت قرار میدهند.

برای صادرات فرش ماشینی بهتر از جنس نخ به کار رفته در آن را به پلی پروپیلن و پلی استر تغییر دهیم تا قیمت فرش کمتر شود.

همچنین برای نما و جلوه حرفش صادراتی باید به رنگ‌های فرد شفافیت بیشتری اضافه کنیم تا صادرات فرش موفق باشد.

در صادرات فرش بیشتر از طرح های مدرن و کلاسیک استفاده می شود که متناسب با نوع فرهنگ مردم آن خارج است.

 تفاوت فروش فرش ماشینی در بازارهای خارجی
 

در صادرات فرش ها باید به کشور مقصد نیز توجه کنیم.

صادرات فرش ایرانی بیشتر به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان و عراق ارسال میشود.

بیشترین کشورهای جنگ زده هستند و توان مالی کمی در خرید فرش ماشینی دارند.

البته لازم به ذکر است که ۵۰ درصد از صادرات فرش ماشینی ایران در این کشورها انجام می شود و با استقبال خوبی رو به روست.

 

 

حال به دلیل صادرات فرش ماشینی می پردازیم:

1-    کشور ایران دارای طرحها و نقش های زیبای در صنعت فرش بافی می باشد و به خاطر این طرح های زیبا، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

2-    فرش های ماشینی با استفاده از بروزترین و پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا بافته شده‌اند بنابراین کمترین کشوری از این دستگاه‌ها دارد بنابراین صادرات فرش های صنعتی رو به افزایش است.

3-    نحوه مصرف در فرش ماشینی از نوع اکریلیک می باشد این نفس گرانترین های مصرفی در دیگر کشورها و خرید فرش ایرانی به صرفه تر می باشد و به خاطر گرانی این فرش در کشور ایران، سعی میشود این کالا بیشتر صادر شود.

4-    دلیل دیگر صادرات فرش، اشباع شدن بازار از تولید انواع فرش ماشینی در کشور است.

 

 

رقبای تولید کننده فرش ماشینی

کشور ایران ۸۲ میلیون متر مربع فرش ماشینی سالانه تولید می‌کند که یکی از ۵ کشور عمده تولید فرش ماشینی می باشد.

رقبای اصلی ایران در زمینه تولید فرش شامل کشور بلژیک، مصر و ترکیه است.

چین همواره یکی از رقبای اصلی کشور ایران در زمینه تولید فرش و تابلو فرش بوده است. اما در چند وقت اخیر به خاطر گرایش به سمت صنایع دیگر صادرات فرش ماشینی و تابلو فرش از چین کم شده و واردات را در این زمینه به کشور خود انجام می دهند.

 

 صادرات فرش ماشینی به آمریکا

یکی از پا قرص ترین خریداران فرش های ماشینی کشور آمریکاست.

اما به خاطر تحریم‌های صادرات، سخت و در بعضی موارد غیر ممکن شده است.

با توجه به توافق نامه های ایجاد شده جهت رفع تحریم ها، بسیاری از افراد که خواهان خرید فرش ماشینی ایرانی بودند و سریعا اقدام به خرید کردن و سایت آمازون نیز فرش های ایرانی را در سایت خود بارگذاری کرد.

اما با برگشت تحریم‌ها دوباره صادرات فرش های  ماشینی ممنوع شد.

و خرید و فروش این محصول زیبا و با ارزش امروزه به وسیله واسطه ها در کشورهای دیگر انجام میشود.

متاسفانه کشورهای واسطه مانند پاکستان، ارمنستان، کانادا و مکزیک این فرش را با برند و نام خود به کشور آمریکا وارد می کنند و نامی از فرش ایرانی و شرکت صادر کننده نمی برند.

 

مشکلات صادرات فرش های ماشینی

1-    عدم بازاریابی خوب در صنعت فرش ماشینی

2- کپی کردن طرح ها و نقش های ایرانی با برند جعلی تحریم هایی که آمریکا بر ایران اعمال کرده است باعث شده قیمت فرشهای ماشینی صادراتی بالا رود و فروش کمتری در کشورهای خارج داشته باشد.

3-    از دست دادن بازارهای قبلی در پی تحریم ها

 

 

 

مزایای صادرات فرش ماشینی

به طور کلی فرش های ماشینی که به کشورهای دیگر ارسال می‌شوند دارای مزیت هایی همچون مقاومت در برابر پا خوردگی و کوبیده شدن، بهترین نوع نخ به کار رفته در فرش، تعداد شانه و تراکم بالا در فرش و نوع طرح و نقشه متفاوت و … می باشند؛  که این فرش ها را مناسب برای صادرات کرده است.

همانطور که میدانید فرش های ماشینی دارای طرح های سنتی و مدرن و کلاسیک هستند.

امکان کپی کردن این محصولات به دلیل نوع کیفیت بالا در کشورهای دیگر اصلاً وجود ندارد.

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۳۳:۰۵ توسط:قالی کاشان موضوع: نظرات (0)

نقش شانه و تراکم در قیمت فرش ماشینی

نقش شانه و تراکم در قیمت فرش  

برخلاف طرح فرش که تاثیر چندانی در قیمت فرش ندارد، میزان تراکم و شانه فرش تاثیر مستقیمی بر کیفیت و البته قیمت فرش ماشینی دارد.هر شانه از فرش ماشینی ویژگی های خاص خود را دارد . به همین دلیل به جز قیمت فرش ماشینی ، به سبک زندگی و انتظاراتی که از فرش خریداری شده دارید نیز دقت نمایید . در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت قیمت شانه های فرش ماشینی آشنا کنیم . 

یک راز بزرگ در خرید فرش ماشینی! 

در تولید فرش ماشینی تغییر در مقدار شانه فرش به راحتی امکان پذیر نیست (و حتی در بسیاری دستگاه های جدید غیر ممکن است) اما مقدار تراکم فرش را می توان به راحتی تغییر داد. و متاسفانه برخی از تولید کنندگان فرش برای اینکه مقدار مواد مصرفی کمتری در تولید فرش استفاده کنند و هزینه تولید را کاهش دهند ، تراکم استاندارد فرش را کاهش می دهند. و مقدار تراکم درج شده روی فرش مقدار واقعی نیست!

تراکم استاندارد یک فرش ماشینی چه مقدار است؟ 

همانطور که اشاره شد، تراکم معمول و استاندارد یک فرش ماشینی سه برابر مقدار شانه فرش است. به طور مثال تراکم استاندارد یک فرش 1000 شانه 3000 و تراکم استاندارد یک فرش 1200 شانه 3600 می باشد.

البته امکان بافت یک فرش با شانه ثابت اما تراکم بالاتر نیز وجود دارد و می توان یک فرش را با شانه ثابت فشرده تر تولید کرد تا تعداد گره های بیشتری در طول فرش قرار بگیرد.

برای مثال فرش 700 شانه معمولا در دو تراکم 2100 و 2550 شانه بافته می شود. که در تراکم 2550 به جای اینکه در 10 سانتی متر از طول فرش 70 گره وجود داشته باشد 85 گره وجود دارد. معمولا برای بافت فرش های 700 شانه با تراکم 2550 از دستگاه های تمام کامپیوتری HCP استفاده می شود.

تاثیر شانه و تراکم بر قیمت خرید فرش ماشینی کاشان ! 

قیمت فرش علاوه بر میزان شانه و تراکم به موارد زیادی مانند تعداد رنگ فرش، جنس نخ، وزن فرش و حتی برند و معروفیت شرکت سازنده بستگی دارد، اما اگر تمام فاکتورهای دو فرش را ثابت در نظر بگیریم و تنها تفاوت در میزان شانه و تراکم فرش باشد، معمولا به این شکل با تغییر قیمت فرش مواجه هستیم:

·         فرش 700 شانه معمولا حدود 20% از فرش 500 شانه قیمت بیشتری دارد.

·         فرش 1000 شانه معمولا حدود 15% از فرش 700 شانه قیمت بیشتری دارد.

·         فرش 1200 شانه معمولا حدود 10% از فرش 1000 شانه قیمت بیشتری دارد.

·         فرش 1500 شانه معمولا حدود 40% از فرش 1200 شانه قیمت بیشتری دارد.

 

 

 منبع: https://ghaliekashan.com/comprehensive-guide-carpet-shopping/


برچسب: شانه فرش ماشینی ، فرش باکیفیت ، ویژگی های فرش ماشینی ، تاثیر شانه فرش در قیمت فرش، فرش کاشان، قالی کاشان، خرید فرش ماشینی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۵۲:۲۵ توسط:قالی کاشان موضوع: نظرات (0)

دسته بندی طرح های فرش ایرانی

طرح های فرش ایرانی


فرش ایرانی دنیای پر رمز و رازی دارد. نقش های زیبا و دلربای این دردانه های هنر، هر کدام دنیایی هستند از مفهوم و طراوت و خلاقیت. در این مقاله قصد داریم به این دنیای زیبا با نگاهی عمیق تر بنگریم و با وسواس به کنکاش در انواع طرح های فرش ایرانی بپردازیم. با ما در این مقاله همراه باشید.

فرش های ایرانی و طبقه بندی آن ها


نقوش فرش ایران و نگاره های تزیینی آن و از همه مهمتر مفاهیم بنیادی و شاید هم راز آمیز آنها ، از جمله مباحث تخصصی فرش ایران می باشد که در طی چند دهه ی اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است .

از برکت بسیاری از این مطالعات در برخی موارد رمز پردازی و نماد گرایی نقوش فرش ایران نیز آشکار گشته و نتایج حاصله افزون بر سایر دلایل، بر ارزشهای هنری فرش ایرانی افزوده است ، قبل از پرداختن به مباحث جدیدی که در طی سالهای اخیر برای طبقه بندی فرشهای ایران مورد توجه قرار گرفته و همچنین مروری بر نظریات کارشناسان غربی در مورد نقشه های فرش ایران ، به معرفی یک طبقه بندی قدیمی از طرحهای فرش ایران می پردازیم که بیش از دو دهه از عمر آن می گذرد و می توان گفت امروزه مورد توجه و استفاده اغلب طراحان و تولید کنندگان فرش قرار گرفته و در مدارس و دانشگاهها نیز به عنوان طبقه بندی اصلی طرحهای فرش ایران معرفی می گردد .

در خصوص طبقه بندی صحیح و اصولی طرح های فرش ایران و همچنین مبانی بنیادی آن تا چند سال اخیر کار چندانی صورت نگرفته بود ، اما به تدریج مطالعات انجام شده به ویژه توسط کارشناسان و محققین ایرانی که متاسفانه هنوز از طرفداران زیادی برخوردار نیست، می رود تا دنیای جدیدی را از طبقه بندی علمی – هنری – طرح های فرش ایران را ارائه دهد .

در این طبقه بندی بدون توجه به دلایل شکل گیری و پیدایش طرحها و نقش ها و حتی ریز نقش های مورد استفاده در فرش ، فقط با توجه به نوع آرایه ها و تزیینات طرح و همچنین اشکال تقلیدی به کار رفته و حتی با توجه به نوع تقسیم بندی متن فرش و جای گیری اشکال و تصاویر در آنها به دسته بندی طرح های فرش ایران پرداخته اند و سپس با قیاس کلیه ی طرح های سایر فرش ها و توجه به وجوه مشترک طرح در هر فرش با طبقه بندی مذکور ، به اصطلاح تمامی طرح های فرش ایران را در این فهرست گنجانیده اند. در اینجا با این طبقه بندی آشنا می شویم .

بر اساس این طبقه بندی طرح های فرش ایران به 19 دسته اصلی طبقه بندی و هر یک نیز به چند شاخه ی کوچکتر تقسیم می گردند که عبارتند از:

دسته 1: طرح های افشان


در فرش طرح افشان کلیه ی بند ها و نگاره های فرش پیوستگی و ارتباط کاملی دارند به نحوی که به نظر می رسد نقاش از هنگام شروع طرح تا پایان آن قلم از کاغذ بر نداشته و یک ارتباط مداوم بین قسمتهای مختلف نقش بوجود آورده ، به عبارت ساده تر همان گونه که از نام نقوش این گروه پیداست ، تمامی گل و برگ ها و بند های موجود در طرح ، در متن فرش پراکنده و افشان شده اند . طرحهای افشان اصولاً به گونه ای طراحی می شوند که هیچ یک از گل و برگها قرینه نداشته و اصول قرینه نگاری در آن وجود ندارد . انواع مختلف طرح های افشان عبارتند از : افشان دسته گلی ، افشان حیوان دار ، افشان ختایی و ...

دسته 2: طرح های اسلیمی

قالب اصلی این طرح بر مبنای گردش های منظم و بغایت سنجیده ی بند های اسلیمی است . از آنجایی که اسلیمی خود دارای انواعی است لذا با توجه به نوع و شکل آن نیز می توان طرح های اسلیمی را طبقه بندی نمود . معروفترین طرح آن ، اسلیمی جهان اژدر است . در این نوع اسلیمی به دو شاخه تقسیم شده و حالتی شبیه به فکین اژد ها را به وجود می آورد . انواع مختلف طرح های اسلیمی عبارتند ار : اسلیمی بندی ، اسلیمی افشان ، اسلیمی لچک و ترنج

 
دسته 3: طرح های شاه عباسی


اساس کلیه طرح های شاه عباسی بر مبنای کاربرد گل معروف شاه عباسی در این طرح است . در این طرحها گل های شاه عباسی به همراه بندهای ختایی و گاه تلفیق آنها با اسلیمی ها ، انواع مختلفی از نقوش فرش را ارائه می دهند . انواع طرح های این گروه عبارتند از : لچک و ترنج شاه عباسی ، افشان شاه عباسی ، شاه عباسی درختی ، شاه عباسی شیخ صفی ، شاه عباسی جانوری و ...


دسته 4: طرح های آثار باستانی و ابنیه اسلامی


کلیه ی طرح هایی که ملهم از نقوش و اشکال تزیینی بناها ، عمارات و کاشی کاری های آنها می باشند در این گروه جای دارند . البته طراحان فرش در برخی از طرح های اصلی نقوش این بناها حسب سلیقه ی خود تغییراتی را وارد نموده اند اما ساختار و تشابه اصلی طرح فرش با طرح اصلی بنا کاملا حفظ گردیده است .
معروفترین طرح های این گروه عبارتند از :
گنبد مسجد شیخ لطف الله ، سردر امامزاده محروق ، گنبد مسجد امام ، تخت جمشید ،‌ طاق بستان مسجد جامع اصفهان و ...

 
دسته 5: طرح های بته ای (بته جقه)

کلیه طرح های این گروه بر مبنای کاربرد بته جقه است و به انواع و اقسام مختلف به تزیین متن و حاشیه فرش با بته جقه ها می پردازد . انواع مختلف طرح های بته جقه ای که هر یک به گونه ای شیوه یافته اند عبارتند از : بته میری ، بته خرقه ای ، بته قلمکار، بته کردستانی و ...


دسته 6: طرح های اقتباسی


گفته می شود اغلب طرح های این گروه شباهت زیادی با طرح های فرش مناطق مرزی ایران و کشورهای همسایه و حتی سایر کشورها دارد و به همین دلیل آنها اقتباسی می نامند مانند طرح های معروف به قفقازی و گوبلنی


دسته 7: طرح های واگیره ای (بندی)


طرح اصلی آن به گونه ای است که سراسر فرش هم از جهت طول و هم از جهت عرض به قطعات منظم تقسیم شده و هر قسمت توسط خطوط و یا بند هایی به قسمت همجوار می پیوندد و به این ترتیب از به هم پیوستن این قسمت ها و بند های آنها کل طرح بوجود می آید . طرح های اصلی این گروه عبارتند از : بندی اسلیمی ، بندی خشتی ، بندی ترنجدار ، بندی شیر و شکری ، بندی شاخه گوزنی ، بندی دسته گلی ، بندی مینا خانی و...


دسته 8: طرح های درختی


در طرح های این گروه درخت و درخچه های کوچک و بزرگ به ویژه به صورت انفرادی ترکیب اصلی را تشکیل داده اند و با اجزای دیگری ترکیب شده اند. معروفترین طرح های این گروه عبارتند از : درختی سبزیکار ، و درحتی حیواندار.


دسته 9: طرح های شکار گاهی


بنیاد اصلی این گروه از طرحها نمایش صحنه های شکار و شکار گاه است . به نحوی که در قسمتهای مختلف طرح یک سوار کار با وسیله ای همانند تیر و کمان یا نیزه مشغول شکار آهو و یا سایر جانوران است .


دسته 10: طرح های ترکمن


طرح های ترکمن همگی در گروه نقوش هندسی قرار دارند و به صورت ذهنی بافته شده اند . معروفترین طرح های ترکمن در ایران که در این گروه نام برده می شوند ،عبارتند از : غزال گز، قاشقی، آخال و ...


دسته 11: طرح های ماهی در هم

طرح ماهی در هم از قدیمی ترین و رایج ترین طرح های فرش ایران است . این طرح اغلب به صورت یک واگیره می باشد و بافنده همان واگیره را در طول و عرض فرش تکرار می کند . در این طرح یا واگیره یک حوض به صورت لوزی با چهار برگ – ماهی در اطراف آن مشاهده می شود .

طرح ماهی در هم در نقاط مختلف ایران به نامهای مختلفی مشهور است . مهمترین انواع آن عبارتند از :
ماهی فراهان ، ماهی زنبوری ، ماهی کردستان و ریز ماهی

 
دسته 12: طرح های گل فرنگ

کلیه طرح های این گروه بر مبنای گلهای طبیعی بویژه گل رز با رنگهای بسیار روشن نظیر زرد ، آبی و سرخ می باشد . انواع طرحهای گل فرنگ عبارتند از: گل فرنگ بیجار ، گل فرنگ دسته گلی گل فرنگ گل و بلبل ، لچک و ترنج گل فرنگ ، افشان گل فرنگ و ...


دسته 13: طرح های قابی (خشتی)


متن فرش در این طرح ها به قسمتها یا قابهای مختلفی تقسیم گشته که به طور منظم در کنار هم قرار دارند و در داخل هر قاب با گل و برگ های مختلفی تزیین شده است . معروفترین طرحهای قابی عبارتند از: قابی بختیار و قاب قرانی

 


دسته 14: طرح های گلدانی


ویژگی اصلی این طرح وجود یک یا چند گلدان در اندازه های مختلف است که تمام متن فرش را می پوشاند . اما اغلب طرحهای گلدانی دارای گلدانی بزرگ در یک طرف فرش هستند که شاخه های گل های آن تمام متن فرش را می پوشاند . معروفترین طرحهای گلدانی عبارتند از :
گلدانی هزار گل ، گلدانی محرابی ، گلدانی ظل السطانی

دسته 15: طرح های محرابی


طرح اصلی در این گروه بر مبنای محراب است . همان مکانی که در مساجد ، مکان نمازگذاران امام جماعت است . در این طرحها معمولا محراب را با تزییناتی از قبیل قندیل ، گلدان ، و حتی درخچه های کوچک می پوشانند و گاه دو طرف محراب را با ستونهای بزرگی که سقف محراب بر روی آن قرار دارد نشان می دهند انواع طرحهای این گروه عبارتند از : محرابی قندیلی ، محرابی گلدانی ، محرابی درختی


دسته 16: طرح های ایلی و عشایری


این طرح ها عموما توسط عشایر ایران بافته می شوند و اغلب نگاره ها و تزیینات طرح ملهم از ذهن قالیبافان است . در این طرح ها قرینه بودن چندان معنا ندارد و ختی همین ویژگی و سادگی نقوش از عوامل اصلی زیبایی طرح های این گروه است . طرح های فرش عشایر قشقایی ، شاهسون ، بلوچ و ... در این گروه جای می گیرند .


دسته 17: طرح های محرمات


در این طرح کل متن فرش از جهت طولی به چند ردیف موازی تقسیم میگردد و درون این ردیفها با نگاره هایی همچون بته جقه ، انواع اسلیمی و یا ختایی و گل و برگهای دیگر تزیین می گردد . به عبارت دیگر متن فرش به صورت راه راه می باشد ، محرمات بته جقه ای معروفترین طرح این گروه است.

 
دسته 18: طرح های هندسی


همان گونه که از نام طرح های این گروه پیداست ، کلیه نقوش این گروه به صورت هندسی و با استفاده از خطوط زاویه دار به وجود می آیند . مهمترین انواع طرحهای هندسی عبارتند از :
هندسی کف ساده ، هندسی جوشقان ، هندسی خاتم شیراز ، هندسی لچک و ترنج و هندسی قابی


دسته 19: طرح های تلفیقی


طرح های این گروه به مرور زمان و با ادغام شدن طرح های مختلف بوجود آمده است و دهها و بلکه صدها نوع از آن را می توان در میان مناطق مختلف ایران مشاهده کرد . برخی از طرح های تلفیقی به جهت تلفیق زیبا و صحیح نقوش مختلف از جذابیت بالایی برخوردارند . اما برخی از آنها ناشی از تلفیق نابهنجار چند طرح می باشند . گونه های مختلفی از طرحهای تلفیقی را می توان نام برد مانند لچک و ترنج تلفیقی ، تلفیقی دسته گلی ،تلفیقی گل فرنگ ، تلفیقی هندسی و ... 


دسته بندی های دیگر از طرح های فرش ایران


آنچه که شرح آن رفت در واقع یک طبقه بندی ساده و قدیمی از طرحهای فرش ایران بود که هم اکنون نیز مورد استفاده بسیاری از طراحان و حتی کارشناسان فرش قرار می گیرد . عده ای تغییرات خاصی در این طبقه بندی به وجود آورده اند و تعداد این گروه را به 20 الی 25 گروه گسترش داده اند .

عده ای دیگر شیوه ی به اصطلاح علمی تری را در پیش گفته اند و گروههای اصلی را به دو یا سه طرح اصلی تقسیم نموده اند .

یک گروه را را طرحهای الهام یافته از طبیعت دانسته اند و گروه دوم را طرحهایی می دانند که علت اصلی بوجود آمدن آنها خلاقیت هنری بوده ، به اصطلاح عامل خلق آنها بشر بوده است مانند طرحهای مشهور به ابنیه تاریخی ، طرحهای ذهنی عشایری ، طرحهایی که به نام شهر ها شهرت یافته اند و طرحهای تلفیقی ، سپس کلیه طرحهایی را که قبلا نام برده شد در ذیل هر یک از این دو گروه قرار می دهند .

اما صرف نظر از نحوه ی تقسیم بندی ، اغلب اینان تحت تاثیر همان گروهای اصلی نام برده شده قرار داشته و هر یک به شیوه ی دیگری سعی داشته اند همان طبقه بندی قدیمی را به شکل جدیدی ارائه نمایند و به همین دلیل است که در نام گذاری طرحهای اصلی و گروهای فرعی هر یک ، تفاوت خاصی مشاهده نمی شود .

 


منبع: https://www.beytoote.com/art/farsh/iranian-carpets1-classify.html


برچسب: فرش ایرانی، قالی ایرانی، فرش کاشان، طرح های فرش ایرانی، قدمت فرش ایرانی ، قالی کاشان ، طرح های فرش ، فرش زیبا ، فرش جدید ، انواع طرح فرش،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۳۷:۰۷ توسط:قالی کاشان موضوع: نظرات (0)

فرش کاشان

 خرید فرش کاشان

فرش کاشان از دیرباز در بین همه شهرها زبانزد بوده و از اعتبار خاصی برخوردار بوده است. در زمان قدیم که فرش ماشینی نبود ، مردم از فرش دستباف کاشان استفاده می کردند. اما با پیشرفت تکنولوژی و رورد فرش ماشینی به میدان ، استفاده از فرش دستباف کمتر شد. یکی از دلایل مه ، قیمت پایین تر فرش ماشیبنی نسبت به فرش دستباف بود و کسانی که توان پرداخت قیمت بالای فرش دستباف را  ندادشتند و تعداد آنها کم نبود از مشتریان فرش ماشینی شدند.

فرش ماشینی کاشان نیز مانند فرش دستباف آن ، از اصلت و کیفیت بالایی برخوردار است به طوری که نه تنها در کل ایران بسیار معروف است، بلکه به کشورهای دیگر نیز صادر می شود و مشتریان زیادی دارد. 

همه چیز در مورد فرش ماشینی کاشان 


انواع متداول فرش کاشان فرش  700 شانه، فرش 1000 شانه ، فرش 1200 شانه و فرش 1500 شانه است . تراکم در این فرش ها در بالاترین تراکم می باشد و بر کیفیت این فرش ها افزوده است. فرش 700 شانه کاشان دارای ترکم 2550 ، فرش 1000 شانه داری تراکم 3000 ، فرش 1200 شانه دارای تراکم 3600 و فرش 1500 شانه کاشان دارای تراکم 4500 است. علاوه بر شانه و تراکم بلا در فرش کاشان ، در تولید این فرش ها از نخ و الیاف مرغوب و درجه یک نیز استفاده شده که از دلایل دیگرو مهم محبوبیت فرش کاشان است. چرا که جنس الیاف استفاده شده در فرش رابطه مستقیمی با سلامت خانواده شما خواهد داشت. 

فرش های 700 شانه و 1000 شانه کاشان دارای نخ خاب بلند و بافت درش تر هستند. این فرش ها به دلیل خاب بلند که دارند برای نشستن و دراز کشیدن مناسب هستند و برای افرادی که به سبک سنتی زندگی میکنند مناسب ترند. فرش 1000 شانه کاشان بافت شبیه فرش دستباف دارند. فرش 1200 شانه و 1500 شانه ریزبافت هستند. فرش 1500 شانه قیمت در حدود یک برابر و نیم فرش 1200 شانه دارند اما فوق العاده ریزبافت هستند. ولی فرش های 1200 شانه دارای طرح ها فراوان و متنوع نسبت به فرش 1500 شانه هستند و برای هر سلیقه ای در  بین آن ها فرش پیدا خواهد شد.

گالری فرش کاشان از متنوع ترین طرح ها و فرش ها را در خود جای داده و کیفیت محصول شما را ضمانت می کند وشما محصولات باکیفیت و ممتاز را با کمترین قیمت درب منزل خود تحویل خواهید گرفت.


برچسب: فرش کاشان، قالی کاشان، فرش ماشینی زیبا، خرید فرش کاشان، تاریخچه فرش کاشان، قیمت فرش ماشینی کاشان، خرید فرش از کارخانه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۱۷:۱۸ توسط:قالی کاشان موضوع: نظرات (0)

از تاریخچه فرش بیشتر بدانیم

در مطلب پیش رو به تاریخچه فرش در جهان و ایران می پردازیم. این که این هنر زیبا در چه کشورهایی مورد استقبال قرار گرفته است و در کشور عزیزمان ایران، چگونه مراحل رشد و توسعه و بالندگی خود را طی کرده است. فرش ایران در دوره های مختلف تاریخی دستخوش تحولاتی شده است و اتفاقاتی را از سر گذرانده است. با ما همراه باشید تا کمی از داستان فرش را از نظر بگذرانید.

تاریخچه فرش

به دست بافتهٔ پُرزدار و گره‌دار قالی گویند. همهٔ پژوهشگران بدون چون و چرا بر این نکته اعتراف دارند که قالی و قالی‌بافی از آسیا شروع شده‌است. پژوهشگران بر این عقیده‌اند که ترکستان، ایران و قفقاز می‌باید مهد اولیهٔ این هنر بوده باشند. از عباراتی که در انجیل و ادبیات کلاسیک آمده به این نتیجه رسیده‌اند که هنر شرقی قالی‌بافی مدت‌ها قبل از میلاد مسیح شناخته شده و وجود داشته‌است.

 
هومر حماسه‌سرای معروف سدهٔ هفتم پیش از میلاد یونان صحبت از «کاناپه‌ای که با یک قالی ارغوانی مفروش شده بود» می‌کند. یا گزنفون مورخ، فیلسوف و سردار آتنی که در سال ۴۰۱ پیش از میلاد به جنگ با ایرانیان باستان پرداخته، گزارش کرده‌است که ایرانیان عادت دارند روی قالی‌های نرم استراحت کنند. با نگاهی به نقشهٔ جغرافیا امروزه منطقهٔ وسیعی شامل کشورهای آسیای صغیر، ترکیه، قفقاز، ایران، ترکمنستان، پاکستان، افغانستان، هند، تبت، چین، مصر، اسپانیا و حتی کشورهای شبه‌جزیرهٔ بالکان مانند رومانی را می‌یابیم که هنر و صنعت قالی‌بافی در آن‌ها وجود دارد؛ ولی آنطور که پژوهشگران گفته‌اند، ایرانیان نخستین قومی بوده‌اند که به قالی‌بافی پرداختند و در این زمینه سرآمد جهانیان شدند. چنان‌که آخرین پژوهش‌های باستانشناسی هم دال بر این موضوع هستند. منظور اشاره به قدیمی‌ترین قالیِ پُرزدارِ شناخته‌شدهٔ موجود در جهان یعنی قالیچهٔ پازیریک است که در سال ۱۹۴۹ میلادی برابر با ۱۳۲۷ هجری شمسی توسط گروهی از باستان‌شناسان روسی به سرپرستی پروفسور رودنکو در حفاری‌هایی در منطقهٔ آلتای سیبری جنوبی در درهٔ پازیریک کشف شد.

تاریخچهٔ بافت قالی (یا فرش) تا آنجا که دانسته شده‌است، به هزارهٔ پنجم و ششمِ پیش از میلاد در آسیای مرکزی برمی‌گردد. قالی ایرانی پازیریک، قدیمی‌ترین قالیِ دستبافِ یافته‌شدهٔ جهان است که در سیبری کشف شده و بافت ایران در دوران هخامنشیان است. قالی‌بافی در سدهٔ ۱۰ میلادی به وسیلهٔ مورها به اسپانیا شناسانده شد. جنگ‌های صلیبی باعث شد تا قالی‌های ترکی به اروپا برده شوند که در آنجا بیشتر از دیوارها آویزان می‌شد یا بر روی میزها قرار می‌گرفت؛ بنابراین، از آغاز آشناییِ اروپاییان با قالی، آن‌ها به آن به دیدهٔ یک اثر هنری و نه یک زیراَنداز می‌نگریستند. پس از گسترش تجارت در سدهٔ ۱۷، قالی‌های ایرانی به شکل چشمگیری به اروپای غربی شناسانده شدند.

امروزه مراکز عمدهٔ تولید و بافت قالی، کشورهای ایران، پاکستان، هند، ترکیه، شمال آفریقا، منطقهٔ قفقاز، نپال، اسپانیا، ترکمنستان و تبت می‌باشند.

تاریخچه فرش در ایران


پیشینهٔ درهم‌تنیدنِ الیاف در ایران برای تولید منسوجات به‌خصوص پارچه، به هزارهٔ پنجم پیش از میلاد می‌رسد. آثار گرانبها و زیبایی که از بخش‌های مختلف ایران به دست آمده، گواه آن اند که منسوجات ارزشمند و بحث‌برانگیزی در این دوران وجود داشته‌اند، ازجمله تابوت سفالی دوران دالما، کردستان، همچنین آیینهٔ مسیِ زنگ‌زدهٔ نوعِ ایلامی در سیلک و سایر مناطق.

 
بعد از گذشت سالیان متمادی، تقریباً در هزارهٔ دوم پیش از میلاد، انسان توانست چگونگیِ به‌هم‌ریسیدنِ نخ‌ها و ساختنِ طناب را کشف کند. این اکتشاف مانند تمام اکتشاف‌های تاریخ فواید بسیار سودمندی برای هنر و صنعتِ آن دوران داشت. از جمله آن که از رشته‌های درهم‌تنیدهٔ طناب مانندی برای زیباییِ ریشه‌های فرش استفاده می‌کردند. آثار به‌دست‌آمده از مناطقی مانند گورهای مارلیک، قلعهٔ کوتی در دیلمان، و همچنین حسنلو نزدیک ارومیه شاهدهایی بر این ادعا هستند.

قدمت فرش‌بافی و به‌طورکل منسوجات در ایران بسیار زیاد است. آثار زیبا و تفکربرانگیزی از دوره‌های مختلف کشف شده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را به‌طور دقیق به یک دورهٔ خاص نسبت داد. گاهی اوقات یک اثر طیِ گذشتِ سالیانِ دراز و طی سلسله‌های مختلف ساخته شده‌است.

ایلخانیان و تیموریان

فرش‌های دورهٔ ایلخانیان زیاد شناخته‌شده نیستند. در این مورد محققی به نام آرمی برینگز نظریه‌ای ارائه داده که دارای نقاط ضعف بسیاری می‌باشد و در درستی آن به دیدهٔ تردید باید نگریست. بر پایهٔ نظر او نقاشی‌هایِ فرش‌های دورهٔ تیموریان دقیقاً خصوصیاتِ فرش‌های این دوران را بازمی‌تابند. به عبارت دیگر با دیدن این نقاشی‌ها می‌توان به تمام ویژگی‌های بافتی و ظاهری و به‌طور کل تاریخچهٔ آن‌ها پی‌برد. اما از آنجا که نقاشی‌های به‌دست‌آمده از هنر فرش‌بافی این دوران بسیار محدود می‌باشند، پس اطلاعات زیادی از فرش‌های این دوره در دست نیست و درست همینجاست که سستیِ نظریهٔ برینگز هویدا می‌شود.

دورهٔ صفویه 

فرش‌های ایران در دورهٔ صفویه به بالاترین حد خود در زیبایی و بافت رسیدند که این مهم به دلیل تحت پشتیبانی شاهان قدرتمندی چون شاه عباس قرارگرفتن بود و دسترسی فراوان به مواد مورد نیاز برای بافت فرش و همچنین به‌رسمیت‌شناختنِ فرش به عنوان کالایی برای تجارت بوده‌است.


برچسب: فرش ایرانی، قالی ایرانی، فرش کاشان، تاریخچه فرش ایرانی، قدمت فرش ایرانی ، قالی کاشان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۴۱:۵۲ توسط:قالی کاشان موضوع: نظرات (0)

طرح های فرش ایرانی از کجا آمده اند ؟

 طرح های فرش ایرانی

بدون تردید ریشه یابی و بررسی دلایل تولد و گسترش و حتی تغییرات طرح های فرش ایران ، چه از نظر فرم بندی و چه از نظر ریز نقشها و نگاره ها بهترین راه برای طبقه بندی و همچنین نام گذاری تمامی طرح های فرش است .

در این راستا تاکنون مطالعات معدودی توسط کارشناسان مختلف اعم از ایرانی و غیر ایرانی انجام یافته ، اما به دلایلی برخی از این مطالعات از نتایج قابل قبولی برخوردار نبوده اند . عمده ی این مطالعات نیز توسط افراد غیر ایرانی انجام یافته که اصولا با فرهنگ و تاریخ ایران زمین آشنایی چندانی ندارند و لذا نتایج مطالعات آنها در بسیاری موارد به خطا رفته است .

آیا فرش ایرانی منشا ترکی دارد؟ 

عده ای از محققان که از دنباله روان نظریه منشاً ترکی و کلاً غیر ایرانی فرش هستند، در این راه به مطالعات و استنتاجاتی دست زده اند که به تمامی هویت واقعی طرح های فرش ایران را سراسر مخدوش می سازد . چند سالی است که در مورد زادگان طرح های فرش اظهار نظرهای عجیب دیگری نیز شنیده می شود . اکثر نظرات متوجه دو ایده اصلی است یکی به نظریه «شرق به غرب » معروف است که بر آن اساس الفبای اولیه طراحی به وسیله ی ترکمن های آسیای مرکزی به زنان ایران ، آناتولی و قفقاز انتقال یافته است . عقیده ی دوم در جهت مخالف نظریه ی اول است .

بر اساس نظریه «غرب به شرق » ، طرح ها از آناتولی سرچشمه گرفته و به سرعت در سراسر شرق گسترش یافته اند . بر این اساس حتی گروهی از محققان که طرفدار نظریه ی منشاً ترکی فرش هستند ، در اصل و منشاأ ترکی نقوش فرش ایران و فرش کاشان و سایر دستباف ها نظیر گلیم به مطالعات خاصی دست زده اند . آنها شروع مطالعات خود را از آثار دوران های بسیار دور انتخاب کرده اند تا به اصطلاح هیچ خدشه ای بر نظرات آنان وارد نگردد .

یکی از این آثار ما قبل تاریخ مربوط به قرن نو سنگی در منطقه ی «شتل هویوگ» ترکیه واقع در جنوب قونیه است و طرفداران منشأ ترکی فرش بر روی این آثار بسیار کار نموده اند . یک گروه کاملا مجهز ، متشکل از باستان شناس ، فرش شناس ، پژوهشگران و استادان دانشگاه به سرپرستی جیمز ملارت در مورد آثار مذکور مدتها مطالعه کردند و نتایج دستاورد خود را به طور مفصل در چهار جلد کتاب منشر ساختند و در نهایت ترکیه را گهواره ی فرش بافی نامیدند و سر منشا بسیاری از نقوش را نیز به آن مرتبط نمودند و حتی «شتل هویوگ » را اولین مرکز فرش بافی در ترکیه معرفی نمودند.

در این میان حتی اشاره ای به ایران نگردید و نویسندگان کتب مذکور برای بسیاری از موارد دلایل پیش پا افتاده ای را بیان نمودند . به عنوان مثال برای اثبات منشا ترکی دستبافها کلمه گلیم را بررسی نمودند . میدانیم که ترکها به گلیم «کیلیم » می گویند . آنان این واژه را در ادبیات خود پی گرفتند و چون ادبیات ترک د راین مورد خالی بود از ادبیات فارسی کمک گرفتند . آنان به شعر فردوسی و دیگر شاعران عصر غزنوی استناد کردند و استنباط نمودند که منظور این شاعران از گلیم ، کیلیم بوده است و در نتیجه ریشه ی این لغت ترکی است و بنابراین اصل و منشا این دستباف نیز ترکیه بوده است . اما مهمترین از آن اینکه نقوش دیوار های شتل هویوگ را به نحوی رندانه باز سازی کردند و شباهت هایی تحمیلی میان آن نقوش و گلیم های امروزی ترکیه ) به دست داده اند و نتایج مطلوب خود را به دست آورده اند .

آیا فرش شناسان غربی درباره فرش ایرانی به نتایج درستی رسیده اند؟ 

به طور کلی تا قبل از دهه ی هشتاد و شاید هم دهه ی 70 میلادی علاقه زیادی به بررسی منشا طرح ها وجود نداشت و اغلب مطالعات انجام شده سابقه ای بیشتر از صدر اسلام را در بر نمی گیرد و بسیاری نیز بر این عقیده اند که منشا همه ی طرح ها را باید از زمان اسلام مورد بررسی قرار داد و عبارت هنر اسلامی را معرفی می کنند . تنها در طی 20 سال گذشته است که برخی از فرش شناسان با مطالعات خود به نتایج دیگری دست یافته اند . دکتر سیروس پرهام در مقاله ای انتقاد گونه چنین به تجربه و تحلیل عملکرد غربیان پرداخته است .

« جهد شتابزده ی بیشترین فرش شناسان باختری در رمزگشایی نقشهای قالی ایرانی و گشودن طلسم ترکیب خطوط در هم پیچیده ی اسلیمی و ختایی ( که به ظاهر از هر گونه معنا و مفهوم تهی است و به گفته ی هاکسی « زندگی چون طرح و نقش قالی ایرانی است : زیبا ، ولی بی معنی »)، قصه ای است دراز که به چند دلیل عمده تاکنون راه به جایی نبرده و جز یکی دو تن همه در این راه پر پیچ و خم به بیراهه افتاده اند .

اساسی ترین علت ناکامی ، بیگانگی اکثریت عظیم فرش شناسان غربی است از تمدن و فرهنگ ایرانی که نقوش قالی نیز چون دیگر هنر ها ، در طول سده ها و بسا که هزار ها ، از تار و پود پیدا و نهانی همین تمدن و فرهنگ پدید آمده است . تلاش در سنجیدن و باز نمودن نقشمایه های نگارین ناآشنا با ساده اندیشی آغاز گشت که از جهتی زاده ی اعتقاد به برتری تمدن و جهان نگری غرب بود .

از پس این پندار ، کلید های رمز قالی شرقی به جای آنکه در ژرفای تمدن کهن خاور زمین جستجو گردد در لا به لای اندیشه های نو یافته ی باختری کاویده شد . پژوهش در سیر تحولی نماد پردازی مغرب زمین ، جایگزین کند و کاو در اندیشه های رمزی و نمادی و اساطیری مشرق زمین گردید و نمادهای شرقی به قیاس مفاهیم نمادی غربی به سنجش در آمد .

چنین بود که نقشمایه ی بید مجنون ، که در نزد بیشتر مردم غرب «بیدگریان» خوانده می شود ، نقشمایه ای پنداشته شد مالامال غم و اندوه و قالیهایی را که این نقشمایه بر آن بود « فرش عزا » خواندند که برای پوشش قبر و مراسم سوگواری بافته شده است ! هم در این مرحله ی آغازی بود که نگاره های سه گوش سر و گردن تجرید یافته ی جانوران ، «کلید یونانی » و «قلاب » نام گرفت و نقشمایه ی چهار بازویی میانه ی ترنج های قالیهای فارس «خرچنگ»و «رتیل» پنداشته گشت !

آیا نقوش فرش ایرانی از دیگر کشورهای مشرق زمین می آید؟ 

مرحله دوم کند و کاو را پژوهندگانی آغاز نهاده اند که سرانجام در یافته بودند که کلید رمز نقشمایه های شرق را نمی توان در فضای فرهنگ غرب جستجو کرد . اما به مصداق حکایت ملانصرالدین که کلید خانه اش را در جای تاریک کوچه گم می کند ولیکن در گوشه ی روشن دنبال آن می گردد « چون روشنتر است » اینان نیز راه نزدیکتر و آسانتر و روشنتر را پیش گرفتند و آسیای صغیر و سپس آسیای میانه را نه همان خواستگاه قالیبافی که مهد نقش مایه های قالی بافی پیش از روزگار صفویان بر شمرده اند . ( اصحاب پان تورکیسم البته در این میان دستی داشته اند ) .

مرحله سوم هنگامی اغاز گشت که تنی چند پژوهش ژرفتر و گسترده تر در فرهنگ مشرق زمین را واجب دانستند تا به اصل و منشأ این نقوش معمایی نزدیکتر شوند . چون سرزمین هند به سابقه استعمارگری اروپائیان به غرب نزدیکتر بود و آشناتر ، ابتدا شبه قاره هند را در نور دیدند و به وجد آمدند و در سیر و سفر سر مستانه چندان دور رفتند که به چین و آئین بودا هم رسیدند ، بسیاری طرح و نقش ها که هنرمندان و صنعت گران ایرانی به روزگار سلاطین مسلمان کشمیر در طول سده ی نهم هجری و سپس به همراه همایون پادشاه گورکانی در نیمه های سده ی دهم به هند برده و ترویج کرده بودند ، مغولی خوانده شد و دست پرورده ی پادشاهان گورکانی .

اما مرحله چهارم « طلسم گشایی » در فضای پژوهشی خاصی بنیان گرفت که به واقعیت های تاریخی نزدیکتر بود ، چون تکیه بر پژوهش های گسترده اسلامی داشت . از آنجا که جز قالی پازیریک ، هخامنشی ، تمامی نمونه های به دسترس افتاده ، پس از اسلام بافته شده بود ، همگی طرح و نقش های قالی بافی در پرتو اندیشه های و تعالیم اسلامی به بوته سنجش نهاده شد . دست آورد پژوهشی این مرحله بسیار پر بار بود ، و لیکن آن عیب را داشت که همه چیز را در تاریخ پس از اسلام می جست ، تو گفتی که قالی بافی پس از اسلام پدیدار گشته و پیش از آن هیچ نبوده است .

نویسنده در ادامه اضافه می نماید که ترتیب این مراحل چهار گانه بنا بر تقدم زمانی نیست و گاه دو یا سه مرحله همزمان تحقق یافته و مرحله آغازی نیز از اوایل سده ی مسیحی حاضر تا به امروز در محافل و نشریه هایی همچنان بر دوام مانده است .»

 


برچسب: طرح فرش ، فرش ایرانی ، خرید فرش ، فرش ماشینی ، طرح و نقش فرش، فرش ایرانی، قالی کاشان ، خرید فرش،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۹:۴۱ توسط:قالی کاشان موضوع: نظرات (0)