فرش ماشینی 700 شانه کاشان فرش ماشینی 700 شانه کاشان .

فرش ماشینی 700 شانه کاشان

انواع نقشه در فرش کاشان

افشان درباری 1200 شانه-خرید مستقیم از کارخانه قالی کاشان

نقش و نگار هایی که ما امروز بر روی فرش های ماشینی و دستبافت می بینیم به گذشته های دور برمیگردد. گاهی ایده های مختلف از کشور های دیگر نیز وارد ایران شده و باعث ایجاد نقشه های متنوع شده است. اما با وجود تنوع بسیار در این زمینه نقشه های فرش در 8 دسته طبقه بندی می شوند که شامل نقشه های قدیمی و جدید می باشد. در این مقاله با این سبک ها بیشتر آشنا شده و به شما کمک می کنیم در هنگام خرید فرش، نقشه ها را به خوبی بشناسید. با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

انواع طرح های فرش

*طرح لچک ترنج

این طرح که به اصطلاح به آن لچک محراب نیز می گویند یکی از معروف ترین طرح ها در فرش می باشد که به گفته مورخان از طراحی کاشی های مدارس، مساجد یا نقش و نگار های روی کتاب های قدیمی چرمی به وجود آمده است. نقشه کشان قالی در دوره صفویه با خلاقیت های بسیارشان به طراحی این اشکال زیبا پرداخته و باعث وجود یک اثر ماندگار در این بازه زمانی شده اند. از اصیل ترین مناطق نقشه کشی فرش می توان به کاشان اشاره کرد. که شهر هایی همچون یزد، اردستان و کشور مصر از روی این نقش و نگار ها در طراحی نقشه هایشان به کار برده اند.

*طرح افشان

این نقشه از گذشته تا کنون در بین تمام افراد بسیار محبوب بوده است. طرح های افشان نقشه هایی بدون ترنج و خلوت می باشند و بهترین گزینه برای دکوراسیون های شلوغ است. در طراحی نقشه افشان از گل و بوته استفاده شده و طرح های اسلیمی در حاشیه فرش به کار برده شده است. طرح افشان از زمان شاه عباس شکل گرفته و تا امروز توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. نام یکی از نقشه های معروف افشان شاه عباسی بوده که در گذشته به آن سرتاسری شاه عباس نیز می گفتند. از دیگر نقشه ها می توان به افشان شکسته، افشان ترنج دار، افشان اسلیمی و ... اشاره کرد.

*طرح گلدانی و درختی

این طرح یکی از معروف ترین نقشه های کاشان می باشد که از گذشته تا امروز در بین تمام علاقه مندان به فرش شناخته شده می باشد. اصالت این طرح مربوط به جوشقان کاشان می باشد که در زمان صفویه شکل گرفته اند. در حال حاضر از این نقشه بیشتر برای بافت قالیچه استفاده می شود.

*طرح شکارگاه

همان طور که اسم این طرح پیداست طراحی این نقشه تصویر شکار حیوانات، شکارچی و گل و گیاه بوده که در سر تا سر فرش پیاده شده است. در صنعت فرش ماشینی امروزه از طرح شکارگاه استقبال فراوانی می شود. و می توان این سبک را بر روی فرش هایی همچون فرش 1000 شانه و فرش 1200 شانه خریداری کرد.

*طرح محرابی

ایده این نقشه از محراب مسجد گرفته شده و همانند اسمش در پوشش مساجد به کار برده می شود. در بعضی از نقشه های محرابی شما می توانید خطی از قرآن یا احادیث را در قسمتی که انسان سجده می کند در حاشیه فرش ملاحظه بفرمایید. در این طراحی به هیچ وجه چهره، حیوانات و گل و گیاه طراحی نمی شود. چرا که در هنگام اقامه نماز افراد را دچار سردرگمی خواهد کرد.

*طرح های واگیره ای

این نقشه در قسمت کوچکی طراحی شده و در سر تا سر نقشه به صورت مداوم تکرار می شود. از معروف ترین سبک ها در این زمینه می توان به نقشه های خشتی و بته جقه اشاره کرد.

*طرح های تصویری

طرح های تصویری در کاشان سابقه ای دور و دراز دارد. اشخاص نامداری در این زمینه در زمان محمد رضا شاه پهلوی به بافت این سبک برای پوشش دربار می پرداختند. 3 نقشه در این طراحی بسیار معروف می باشد که شامل:

*نقشه ی محتشم، چهره ای و منظره ی شمایلی می باشد.

در نقشه محتشم اکثرا طرخح های لچک و ترنج به کار برده شده است. حاشیه های این نقشه پهن بوده و گل و بوته هایی مانند درخت بید مجنون، گل و بوته ها به سادگی در سر تا سر فرش استفاده شده است. در حاشیه نقشه نیز نقش و نگار های اسلیمی به کار رفته و یکی از زیبا ترین نقشه های فرش می باشد.

فرش کاشان

امروزه کاشان یکی از برزگترین تولید کننده های فرش ماشینی می باشد. طرح هایی که امروزه بر روی فرش های ماشینی پیاده می شوند از نقش و نگار های قدیمی ایده گرفته اند. سایت قالی کاشان یکی از برند های معتبر در زمینه فروش محصولات فرش ماشینی بوده و نقشه های قدیمی و جدید را در اختیار مشتریان خود قرار داده است. ارسال محصولات این فروشگاه مستقیم از کارخانه و بدون واسطه می باشد. یکی از مزیت های این فروشگاه اینترنتی ارسال رایگان محصولات به سراسر ایران می باشد.


برچسب: فرش کاشان، قالی کاشان، خرید فرش، فرش ماشینی، فرش، فرش باکیفیت، طرح فرش، فرش جدید،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۲۹:۲۵ توسط:قالی کاشان موضوع: نظرات (0)